Украинските железници

Пътуването беше над 5 часа, а влакът… влакът беше страхотен. Модерен, тих, чист и удобен. Нали Украйна е изпаднала страна? Седалките бяха с нужното пространство за всеки, практични масички за храна и лаптоп, отделение за багаж, врати, отварящи се с бутон, бар и стюард. Освен това контакти под всяка седалка и интернет, който на моменти очаквано прекъсва. Супер, дано в близкото столитие и в България да има такива влакове.

Пристигнахме в Лвов около 23:00 часа. Изненадващо в града беше пълно с хора. При това млади хора. Знаехме, че не трябва да взимаме такси от гарата, защото е по-скъпо. Но все пак взехме. Таксито представляваше бусче и до хотела, което е около 3 километра, ни взе 200 гривни. Доста скъпичко. Другият вариант е Uber, взимат едва 60 гривни, но след 5 часа и нещо във влака, нищо нямаше значение. Този път имах късмет с хотела, беше доста по-скъп, но много по-хубав. Даже имаше прозорец, при това с яка гледка.

opera-lvov
Операта в Лвов

Тъй като Лвов е изключителво посещавана дестинация, нямаше много свободни стаи из хотелите и се пръснахме в различни. Моят беше в идеалния исторически център, а гледката ми беше една от многото катедрали. Взехме си душ и малко след полунощ излязохме на нощна разходка из града.

Чудихме се дали наистина сме в социалистическа Украйна. Всички заведения бяха отворени, по улиците пълно с млади хора, тук животът кипи.

Красивият Лвов

На сутринта, след няколко часа сън, беше време за среща отблизо с Лвов. Винаги съм казвал, че Будапеща е моят град, но унгарската столица вече има голям конкурент. След Виена, разбира се. Седнахме в малко заведение, скрито в тунелче, за да избегнем тълпите. Привлече ни интериорът, всичко беше направено от дърво, старинно, но и привлекателно. Поръчахме си английска закуска, кафе и фреш. Храната беше страхотна и ни даде сила за много вървене. Предпочитам да обикалям градовете пеша, за да се потопя изцяло в местния дух.

cafe-lvov
Кафенето, в което закусих

Вървейки из уличките на Лвов, все повече се питах дали не съм в страна от Западна или Централна Европа. Нищо общо с Украйна. Никак не е случайно, че градът е включен в Списъка на ЮНЕСКО. Минахме през една от основните забележителности на града – операта. Последваха някои от многото катедрали в града. Успяват да привлекат вниманието на всички с архитектурата си. Въпреки, че Източното православие е основна религия в Украйна, в Лвов можеш да видиш повече католически катедрали. Има и арменска църква. Повече за всяка забележителност може да прочетете в отделен материал.

lvov
Из центъра на Лвов – различната Украйна

Лвов се слави като столица на кафето. Аз не съм фен на горещата ободрителна напитка, но напук изпих около 5. Наистина е страхотно. Кафенетата са изключителни, направени със стил и пазещи духа на Лвов. Във всяко от тях правят кафето по различен начин. Някои от нас заложиха на бирата, но съвети за нея не мога да дам, не съм й фен.

От птичи поглед

Решихме, че трябва да се качим и до най-високата точка на града – Високият замък. То замък няма, но стълби има в изобилие. Ще ви трябват поне 20 минути и сили да се качите, но не се стряйскате, не е страшно. Горе има останки от замък все пак, но основната атракция е върхът, където всеки си прави селфи, а Лвов е вечният фон.

След като и ние се снимахме, решихме да слезем по друг път. Добре че не сме се качили по него – стълбите са поне тройно повече. След 15 минути бяхме отново в забързания Лвов. Лутахме се из уличките му, накупихме сувенири и отново седнахме на поредното кафене. Но наистина е страхотно.

Стана време да се насочим отново към централната гара, за да се върнем в Киев. Изобщо не ми се тръгваше. Съжалявам, че толкова малко посветихме на Лвов, но някой ден ще се върна. С малко питане успяхме да разберем, че трябва да хванем трамвай номер 1. Тук английският не е фактор, руският също. Хората залагат на украински и не се интересуват дали го знаете. Дори в един от туристическите информационни центрове не знаеха английски.

Драма в трамвая

Качихме се в трамвая, беше доста малък и претъпкан. Успях да разбера украинките около мен какво са сготвили. Издаваше ги миризмата в косите. Търпи се. Почти. Тук се впечатлих как се поръчват билети. Ние бяхме в средата на вагона, а хората подаваха парите си на тези пред тях, те на други и така стигаха до ватмана. След малко по обратния маршрут идваха билетите.

Билетът е 5 гривни – около 35 стотинки. Реших и аз да подам пари – дадох 20 гривни на жената до мен, след секунди ми върнаха 15, но билет така и не дойде. Попитах за него, но никой не можеше да отговори, защото не разбираха какво питам. Казваха ми нещо на украински – нищо не разбрах. Но всяко действие си има противодействие. След малко видях как идват към мен 4 билета, взех ги, но преди да ги препредам, си откъснах един. Все пак съм го платил. И добре, че го направих. След малко се появи проверка – цивилна жена, показваща на всеки картата си. Спасих се от глобата.

raylai-stantion-lvov
Централната гара в Лвов
Обратно към Киев

Трамваят спря на централната гара. Пак почти. На около 500 метра от нея, може би заради ремонта пред входа й. Намерихме на кой перон сме и по разписание влакът дойде. Предстоеше над 7-часово пътуване. Този път влакът заобикаляше повече. Умората все повече се засилва, но се оказа, че местата са ни до вагона с храната, което правеше пътуването още по-тегаво. Навсякъде миришеше на кренвирши, заради стотиците направени и изядени хотдози.

Пристигнахме в столицата на Украйна малко преди полунощ, добре че хотелът беше близо до гарата. Надявахме се стаите да са по-добри, все пак платихме повечко гривни. Изненада! Стаята ми бе на 26 етаж с гледка към цял Киев. Представяте ли си, имаше прозорец. Всъщност беше нещо като апартамент, но в соц стил. Все пак имаше и термо кана, но сякаш бяхме набори с нея. С микроволновата също. Поне гледката и леглото си заслужаваха. В украинската столица се плаща и туристическа такса.

view-kiev
Гледка към столицата на Украйна от стаята ми в хотела
От стаята се вижда централната жп гара
1 2 3

1 Comment

1. Страхотен пътепис, нямам търпение да прочета следващия. Голямо приключение е било