Да не пътуваме би било обида за интелекта ни. Под това мото задружната ни компания от шестима души, обичащи приключенията и пътешествията, каза ЧАО на България от летище София, за да каже ЧАО на Италия около два часа по-късно. Да посетиш Италия винаги е подходящо. Климатът в една от най-вдъхновяващите държави в света е мек през цялата година. И все пак, ако не отивате там на море или за посрещането на Нова година, аз препоръчвам пролетта и есента – хем не е горещо, хем не е студено, хем тълпите от туристи не са чак толкова много, колкото са през лятото и в края на декември.

Но да се върнем на аеропорта в българската столица. Беше началото на октомври, а часът малко преди 7 сутринта. Оставаха ни около час и половина до полета ни до Рим и после малко по-малко от два часа до стъпването ни във Вечния град. С ирландската лоукост компания, която бяхме избрали, самолетният билет на човек струваше около 25 евро. Билетът включваше ръчен багаж, разбирайте раница или малък сак. Срещу още няколко евро отгоре получавате право на куфар до 10-килограма. Понеже нашето италианско пътешествие включваше Рим-Флоренция и Венеция, решихме да кацнем в столицата на Италия, а седмица по-късно да летим обратно към София от Венеция.

Полетът от Венеция, по-точно от град Тревизо, на 40 км. от „плаващия град“, към София ни струваше около 20 евро на човек – отново с ръчен багаж.

Важно уточнение: Когато летите с нискобюджетни авиокомпании, не купувайте самолетните си билети нито прекалено рано, нито прекалено късно. Обикновено най-добрите цени са 3-4 месеца преди желания полет.
Толкова за полетите. Нека само отбележа, че и двата бяха приятни и комфортни. Летяхме с популярния Boeing 737.

Време е обаче да се пренесем в Италия.

Вечният град

Кацнахме на летище „Фиумичино“. То носи името на малкото средиземноморско градче, разположено на 20 километра от Рим. Беше малко преди 10 сутринта италианско време. Пихме по едно хубаво италианско кафе и се отправихме към автобусните шатъли, които пътуват до центъра на Рим.

Те са много и стоянките им се намират точно пред изхода на аерогарата. Еднопосочният билет струва около около 7 евро и може да се купи или от специални машини на летището с дебитна или кредитна карта, или в кеш от кондукторите, които стоят на стоянките на рейсовете.

Шатълите са през половин час, разстоянието до Рим е пак толкова – около 30-40 минути, зависи от трафика.

За вечния град не стига и седмица

Ние си бяхме предвидили само два дни. Въпреки това, успяхме да посетим най-големите забележителности, да видим Ватикана, без папата, да опитаме страхотна италианска кухня и да усетим тъмната страна на Италия – като оберат един от нас. Но за това малко по-късно.

Италия-фонтана-ди-треви
Фонтана Ди Треви

Слязохме от шатъла на централната гара на Рим и тръгнахме да си оставим багажа, да се настаним и освежим в апартамента, който бяхме наели през платформатаAirbnb. Апартаментът беше голям и комфортен, за шестима души, на 15-на минути пеша от гарата и централната част на Рим, разположен в бохемски квартал с много барове и…красива католическа катедрала, с каквито е изпълнен и целият град. Нощувката на човек излизаше около 20 евро. Важно е да уточним, че когато резервирате апартаменти през Airbnb или през Booking, също е добре да го направите поне два или три месеца по-рано. Така цената ще е значително по-евтина от сумата, която ще заплатите, да кажем, седмица преди плануваното пътешествие.

Беше още обедно време, денят беше пред нас. Освежени и заредени с добро настроение, тръгнахме на пешеходна разходка из столицата Италия. Разбира се, отправихме се към Фонтана Ди Треви. И като типични туристи, не спирахме да се любуваме на всяка втора сграда и катедрала. И да снимаме. Вечният град е красив. Той е величествен и спиращ дъха. Освен това е мръсен, наистина доста мръсен. Отпадъците са почти навсякъде, фасовете също. Това е нещо, характерно за южните мегаполиси. Контрастът е наистина впечатляващ, просто трябва да се усети.

Фонтанът Ди Треви

Това е една от най-красивите забележителности на Рим и няма как да не очарова всеки със своята архитектура, красота и блясък. Изграждането му започва през 18 век и е дело на известния философ и поет Никола Салви. Интересно е, че той не е имал опит като архитект. Тълпата от хора, снимащи се и хвърлящи монети във фонтана, беше огромна. Нормално, макар да беше октомври, беше събота и беше по обяд. Впрочем, общината в последно време се опитва да забрани хвърлянето на монети във фонтана по екологични причини. Въпреки това, туристите не спират да го правят с вярата, че това им гарантира да се върнат отново тук. Всяка вечер общинските власти събират от Ди Треви монети за около 3 000 евро. Парите се даряват за благотворителност.

Прочети още: 13 грешки, които да не правим, докато сме в Рим

След разходката ни до впечатляващия фонтан решихме просто да се насладим на града. На неговите улици, на духа му и не на последно място – на вкусната италианска храна. А следобед се отправихме към…

Ватикана

До автономния град-държава от центъра на Рим най-бързо се стига с метрото. Проверихме коя линия да вземем, това е линия А, и след по-малко от 15 минути бяхме пред портите на града. За да влезеш вътре, минаваш през скенер, досущ като на летището. Входовете обаче са много и всичко е добре организирано и става бързо. Две неща спират дъха, когато влезеш във Ватикана. Първото е базиликата, от чийто известен балкон Папата изнася своите речи. Второто е огромният египетски обелиск, който се извисява в небето. Той е направен от розов гранит, висок е над 25 метра и е докаран тук от император Калигула през 37-а година след Христа.

Италия-Ватикана
Ватикана, базилика „Свети Петър“

Вероятно всеки, който е бил във Ватикана, ще ви препоръча разходка сред ватиканските музеи, които събират повече от 20 века изкуство и история. И, разбира се, посещение на гениалната Сикстинска капела, изрисувана от великия Микеланджело. Тези неща наистина са уникални, особено ако обичате изкуството. Този път обаче ние нямахме време за тях. По три причини. Първата е, че част от компанията вече ги бяха посещавали. Втората, че тур обиколката на ватиканските музеи, която завършва със Сикстинската капела продължава от няколко часа до цял ден. И третата – бяхме решени някой ден да се върнем отново в Рим и Ватикана, за повече време.

Иначе, комбинираното посещение на ватиканските музеи и Сикстинската капела започват от 17 евро. Те са отворени са за туристи от понеделник до събота от 9:00 до 18:00 часа. Последната неделя на всеки месец входът е безплатен.

италия-свети-петър
Площад „Свети Петър“
Базиликата „Свети Петър“

И все пак, определено имаше какво да видим във Ватикана, макар и в следобедните часове на съботния ден. И това беше уникалната базилика „Св. Петър“. За нея вход няма, въпреки неописуемото й величие. Тук се намира известната „Пиета“ на Микеланджело – скулптурата, изобразяваща Дева Мария, държаща в скута си Иисус, след свалянето му от Кръста.

Ако сте любители на смайващите гледки отвисоко и обичате селфитата, срещу 5 евро може да изкачите 550 стъпала и да стигнете до купола на базиликата. За 7 евро може да използвате асансьор, който ви спестява половината изкачване. Да видите Ватикана и Рим от птичи поглед, определено си струва.

След всичко видяно и малко преди да напуснем Ватикана, просто се разходихме из площад „Свети Петър“ и се порадвахме още малко на красивата архитектура наоколо, както и на атрактивните облекла на усмихнатите мъже от швейцарската папска гвардия.

Ватикана-Италия
Швейцарската гвардия, охраняваща папата

Когато излязохме от портите на Ватикана, вече се смрачаваше. Скоро щеше да стане време за вечеря, но преди това искахме да видим още нещо.

италия-ватикана
гледка от Ватикана към столицата на Италия
Мостът на ангелите над река Тибър

Той е съвсем наблизо. Построен е през 136 г. от император Адриан. Векове по-късно, през 1668 г., гениалният Жан Лоренцо Бернини извайва 10 ангелски статуи и скулптури на апостолите Петър и Павел. Върху основите на фигурите им е изписано: „Тук смирените ще получат прошка“ и „Тук гордостта ще получи възмездие“.

Most na angelite

След като вечерта съвсем настъпи, беше време за вечеря. Пренаситени от емоции и красиви гледки, нямахме търпение да се насладим на вкусна италианска паста и хубаво вино. Избрахме малко ресторантче, близо до квартирата ни, което ни беше препоръчано от приятели. В него ходят предимно местни, кухнята и вината му са много добри, а цените двойно по-ниски от тези в т.нар. „туристически капани“. Препоръчвам и на вас съвет от познати и приятели за ресторанти и барове, когато сте в чужбина. Разбира се, може да черпите информация и от форумите в интернет, както и от известния сайт Tripadviser.com.

Вторият ни и последен ден в столицата на Италия започна с хубаво италианско кафе, с прясно изпечени кроасани и със слънце. Привечер щяхме да отпътуваме към Флоренция, така че трябваше да гребем още и с пълни шепи от Вечния град. Беше време за нещо задължително.

Колизеумът

Взехме автобус на градския транспорт, проверихме в интернет кой ни върши работа и за 15-на минути и срещу 1, 50 евро рейсът ни отведе пред един от най-ярките символи на римската империя. Ако сте с метрото, трябва да слезете на станция „Република“.

За да влезете в Колизеума, логично, трябва да си купите билет. Цената му е 12 евро. Това става на място като първо чакате на една опашка пред касите за билети, после на втора, за да влезете вътре. Ако си купите билета онлайн, цената е 14 евро, но пропускате поне първата опашка.

ВАЖНО: Около опашките обикалят всякакви странни субекти, които ще ви предложат билети на уж по-ниска цена. Не им се доверявайте, това са мошеници.

италия-колизеум
Колизеум

Около два часа и половина ни отне чакането на двете опашки преди да влезем. То обаче си струва. Освен това, когато си в приятна компания, времето минава бързо, така че няма де се оплаквам.

Когато гледаш Колизеума отвън, той изглежда едновременно кротък и величествен. Когато си вътре, енергията на мястото се усеща още на влизане. Безброй тунели, помещения за диви животни, гладиаторски килии и разбира се – гладиаторската арена – за всичко това не може да се пише, трябва да се види и почувства.

И Форума

След няколкочасова разходка в Колизеума, който желае може да посети и Форума, който се намира в непосредствена близост, билетът важи и за него и може да се използва в рамките на два дни. Това е мястото, на което се смята, че се е зародил Рим. Форумът представлява останки от древни храмове и колони, които буквално те пренасят в античността. Мястото те води към хълма Палатин, осеян с красиви градини, високи иглолистни дървета и старинни фонтани.

Вече беше късен следобед и трябваше да се отправим към гарата, откъдето да си купим билети за влак, който да ни отведе до Флоренция. Както знаете обаче, плановете не винаги се осъществяват по замисъл.

1 2 3 4

3 Comments

1. Едва седмица за такова пътешествие е малко, поне седмица трябва да се отдели на всеки един от градовете

2. Станимира Reply

Не е случайно, че Рим е Вечният град. Отидеш ли веднъж, ще искаш пак и пак и пак